Blankvapenstrid som hobby

Lördag idag, och lördag betyder träning! Lätt höjdpunkten på veckan.

Varje vecka packar jag svärd, sköld och hjälm och far till Ilmajoki där vi tränar blankvapenstrid. Det är historisk (nordisk) kampsport där man lär sig slåss på samma sätt som vikingarna gjorde. Förutom svärd använder vi också yxor, knivar och spjut. Vapnen är bluntade för att minimera skaderisken, men ordentlig skyddsutrustning är a och o.

Från en av våra träningar någon gång i vårvintras tror jag
Med hjälm, sköld och svärd i hand är jag som gladast!
Vår förening brukar uppträda på olika historiska marknader runt om i Finland om somrarna, här i Tavastehus.

Nästa höst far vi från föreningen till England igen, en resa jag ser så mycket fram emot. 2012 var vi också så det blir andra gången för mig nu att medverka i Slaget om Hastings. Varje år återskapar engelsmännen Battle of Hastings 1066 och sist vi var där var vi 1500 kämpar och över 10 000 i publiken. Nästa år är det 950 års jubileum och man räknar med ett ännu större evenemang!

Förutom att få utöva favorithobbyn och få upp adrenalinet ordentligt under slaget så betyder ju England en hel del annat också, såsom fantastisk natur, mysiga pubar och ett och annat slott.

Från Battle of Hastings 2012

Bodiam Castle 2012

Kommentarer

  1. Åh men då måste du ju till York i februari också och kämpa på vikingafestivalen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt gärna! Det finns ju hur många evenemang som helst utomlands som jag gärna skulle ta del av! I februari ska vi just åka på bröllopsresa till Seychellerna dock, men kanske något annat år. :)

      Radera

Skicka en kommentar