Emmes Retreat

Ibland behöver man inte åka så långt för att hitta härliga ställen - här ett litet tips från Nedervetil!

Helgen min kära svärmor fyllde 60 bad hon oss komma med på en liten utflykt norröver. Vi fick inte veta något annat än att vi skulle till Nedervetil. Nyfiken som jag är så googlade jag förstås som en galning och gissade ganska snabbt vart vi skulle. När skogsvägarna blev allt mindre visade det sig att jag gissat helt rätt.

Emmes Retreat drivs av Ulla-Beth Mäki-Jussila och Henrik Wiik och är en plats där du verkligen kan dra dig undan och koppla av. Här kan du bo i fantastiska små hus uppe i träden och njuta av den finska naturen när den är som bäst. Det erbjuds också bl.a. djupavslappning, meditation och yoga för gästerna.
Vilan. Fantastisk trädkoja för två.
Det blir ju inte sämre för en hundvän som jag när en sådan här sötnos valt vår trappa till sin utkikspunkt.
Jag och H bodde i trädhuset Vilan, en mysig stuga för två personer, med ved- och gasuppvärmning och torrklosett. Från fönstren hade vi fantastisk utsikt över träsket. Mina svärföräldrar bodde i Lyan, där det även fanns kök. Vi valde att tillaga vår födelsemiddag och frukost själva istället för att beställa mat.


Vill man, som mig och H, gärna ha lite mer friluftsliga äventyr med i bilden så finns en hel del aktiviteter inom det området också. Det finns fina stigar att vandra på i skogen, man kan paddla i timmar på träsket eller t.ex. låna de mountainbikes som finns till förfogande.


H gillade att utforska skogsstigarna med mountainbiken...

..medan jag trivdes bäst ute på sjön.
Till kvällen fick vi gå i bastun, och riktigt slappna av halvliggandes i varsin bastustol. Hur skönt som helst, varför har man inte stolar i fler bastur istället för lavar? När det började skymma tändes också facklor överallt på området, så mysigt och fint i den tysta höstkvällen. För tyst, det var det verkligen, inte minsta ljud från vägar eller liknande. Det kändes nästan som tiden stod still.



Kommentarer

  1. Ååh, detta såg ju fantastiskt ut! Tackar för tipset, inte omöjligt att det blir ett besök här nästa sommar när vi är och hälsar på familjen!

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst om detta ställe, verkar hur härligt som helst! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar