Hjälparbete - var börjar man?

Den första snön har äntligen kommit och ute är allt så vackert! Igår hade jag en fullspäckad dag med jobb på den lokala julöppningen, blankvapenträning och till sist en härlig middag med vänner. Idag tar vi det lugnt och jag kan fokusera på att skriva det här inlägget jag tänkt göra ett bra tag nu.

Säg att du vill ut och resa. Säg att du vill kunna känna att du gör något allmännyttigare än att ligga på en solstol med en drink i hand. Säg att du vill ut på äventyr. Säg att du vill prova på det här med hjälparbete. Bra. Hur går du då tillväga?

Känner du någon som är involverad i något biståndsprojekt? Det här kan vara den enklaste vägen, och det var så jag kom till Kenya. Min far blev för några år sedan kontaktad av en organisation som behövde någon som kunde installera sjukhusmaskiner i Kenya. Numera åker de i egen regi med stöd av Rotary och lokala organisationer på plats. Eftersom det handlar om familjen och resan ordnas själv så var det bara för mig att komma med även om jag saknar några speciella färdigheter inom sjukhusinstallationsområdet. Istället kunde jag hjälpa till som hantlangare/bärare och med lite allt möjligt.

En hel container med maskiner och olika saker hade skickats från Finland. Vi började med att packa upp och sortera alla donationer. En del lastades om och skickades vidare. Bild tagen av min mor.

The Finnish X-Ray Team, gränsen mellan Kenya och Tanzania. Bild lånad från min mors blogg.

Har du några särskilda kunskaper? Är du byggnadsarbetare, sjuksköterska, läkare eller lärare? Har du erfarenhet av liknande saker? Om nu inte din familj råkar vara involverade i biståndsprojekt och du bara kan hänga på så är det bra om du besitter några kunskaper som någon organisation kan dra nytta av. 
Vet du vart i världen du vill? Googla, man hittar ganska lätt olika organisationer. På deras hemsidor finns säkert instruktioner för hur man ska gå tillväga om man vill hjälpa till, annars maila! Berätta om dig själv och vad du kan göra. Det värsta som kan hända är ju att man får ett nej.

Röda korset har också en utbildning man kan gå. Här kan du läsa om hur du ska gå tillväga för att få möjlighet att arbeta via dem. https://www.rodakorset.fi/kom-med/som-bistandsarbetare

De flesta former av hjälparbetesresor är volontärarbete. Jag betalade t.ex. mina flygbiljetter själv, men fick mat och husrum av den organisation vi hjälpte på plats. Även om man får stöd på det här viset är biståndsresor inget som gör dig rik, snarare tvärtom.
Är plånboken inte så tjock som den borde vara, men du vill ändå ut och hjälpa kan du alltid försöka få din resa sponsrad via föreningar eller organisationer. Min syster fick t.ex. sin flygbiljett via Rotary då hon berättade om sitt skolprojekt för de handikappade barnen. Ta kontakt, berätta om dig själv, vart du ska och vad du ska göra. Likaså här, det värsta som kan hända är ju att du får ett nej.

Lycka till!

Kommentarer