Jullista

Snön vi fick förra helgen är nu ett minne blott, men lilla jul och första advent närmar sig med stormsteg, så det börjar verkligen bli dags att få stugan städad så jag kan plocka fram ljusstakarna! Kör en jullista jag såg här för att peppa lite extra inför kvällens städning och för att listor är kul.



Pepparkakor eller lussebullar? Ingen jul utan pepparkakor, fast ju lussebullar egentligen är godare..
Skumtomtar eller knäck? Båda, i lämpliga mängder
Ischoklad eller marsipan? Ischoklad. Har aldrig riktigt fastnat för marsipangodis.
Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullar!
Julkorv eller julskinka? Julskinka!
Lax eller sill? Ingetdera faktiskt, jag är ingen fiskmänniska.
Sylta eller pastej? Oooch ingetdera igen. Varför ska folk äta så konstiga saker?
 Paradis eller Aladdin? Aladdin.
Revbensspjäll eller lutfisk? Revbensspjäll är godare, men även en icke-fiskmänniska som jag tycker lutfisk hör till på jul. 

Glögg eller julmust? Glögg. Lätt.
Rödbetsallad eller dopp i grytan? Rödbetsallad.
Ris a la Malta eller gröt? Risgrynsgröt med socker och kanel, de "vuxna" får ha fruktsoppan ifred!
Hemma eller borta? Borta, som i hos mormor och morfar eller hos föräldrarna, spelar inte så stor roll så länge vi firar med samma gäng som vanligt. 
Utomlands eller Finland? Finland. Jag är en sån som verkligen vill vara hemma vid jul. Jag föreställer mig det skulle vara svårt att få den rätta julstämningen någon annan stans. Däremot skulle jag kunna tänka mig att resa iväg genast efter jul och fira nyår någon annan stans. Före jul går också bra, så länge de addar till julstämningen, tänk att vandra på någon mysig julmarknad i fast Tallinn eller Danmark eller Tyskland och smutta glögg medan man införskaffar de sista klapparna.
Julmarknad i Tallinn 2011
Ge eller få? Båda. Det ger massor med julstämning, tycker jag, att få fundera ut bra klappar, paketera in dem fint och sedan ge bort dem. Men, att få saker är ju alltid trevligt.. ;)
Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Mysteriet på Greveholm.
Chokladkalender eller paketkalender? Chokladkalender. Man blir aldrig för gammal för en chokladkalender.
Plastgran eller äkta? Äkta. Den sprider så härlig doft även om man får passa den noga i början å se till att den har vatten.
Arne Weise eller Ernst? Före jul vill jag se Ernst, bygga upp julstämning, pynta och pyssla. Men när julafton äntligen är här är det nog Arne jag helst vill se i tv-rutan.
När vill du att första snön ska falla? Någon gång i november.
Har du haft en grön gräsmatta på julen? Jodå, många gånger t.o.m.
När är det dags att pynta? Till lilla jul. Då ska stugan städas och sen kan sakerna tas fram. Har sett julpynt i folks fönster en månad redan här och var och det är på tok för tidigt tycker jag. Visst är november mörk, men det finns ju andra slags ljusslingor och lampor också.
Kan du komma på något negativt med julen? Att den är så pass kommersiell. Folk stressar och affärerna är fullpackade. Jag tycker julen ska handla om att ta det lugnt och mysa, inte stressa ihjäl sig. 

Favoritjulfilm? Ett päron till farsa firar jul är tradition. Ska helst ses halvt för tidigt för att vara riktigt okej. Vissa år har vi tagit fram den redan i slutet på oktober...
Favoritjulkalender? Mysteriet på Greveholm. Helt klart. Bästa julkalendern ever.
Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Jag städar bort julsakerna rätt fort, i början på januari ska nog julen ut.
När öppnar du dina julklappar? På julaftonskvällen. 
Favoritjuldoft? Hyacinter kanske, glögg, pepparkakor, lussebullar och gran också... Svårt att ta och plocka en skild doft, juldoften är ju när man slår ihop alla de där dofterna!
Vad framkallar mest julstämning? Glögg, ljusstakar och pepparkaksbak. Gärna med någon sliskig julskiva i bakgrunden. 
Vad är viktigast med julen? Att familjen spenderar tid tillsammans, och att man kan varva ner och ta det lugnt.
Kålrotslåda eller morotslåda? Morotslåda
Julkyrkan eller Kalle Ankas Jul? Båda. Först julkyrkan och sen hinner man precis se Kalle innan det är dags att åka iväg och äta med resten av släkten.

Kommentarer

Skicka en kommentar