Tusen år till julafton


Så kom december. Första ljuset i staken är tänt, lite snö ligger på marken och både igår och idag visar solen sig. Skönt.

Tänkte egentligen blogga om min morgonritt igår men bloggen vägrar ta emot bilder från min dator just nu, så jag tipsar om SVTs julkalender istället! Tusen år till julafton heter den, som säkert många vet, och jag storgillar! Idag och igår har de varit i vikingatiden, och som äkta vikinganörd är jag ju såklart överlycklig. Jag är imponerad av kläderna (ofta när det handlar om vikingar på tv så får man en bild av att de är klädda i läder och skinn och har hjälmar med horn på huvudet) och jag älskar karaktärerna! 

Kommentarer

  1. Jag tyckte också det var intressant, men kan tänka mig att många barn inte håller med :) Men trodde att det skulle vara lite mera fokus på jultraditioner (och eventuella motsvarande traditioner som fanns innan Sverige blev kristet), i vissa avsnitt tyckte jag inte julen nämndes typ alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det trodde jag också från början, men men intressant och lärorik tyckte jag ändå att den var. De barn jag disskuterat med, vikarierar på förskola nu, gillade den och tyckte den var intressant så jag hoppas och tror ju att det är mer de vuxna som ogillat den än barnen själva :)

      Radera

Skicka en kommentar