5 europeiska städer - Istanbul



Jag tänkte i några inlägg framöver fokusera på några europeiska städer som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Först ut är Istanbul. Tyvärr är det ju inte alldeles lugnt och trevligt där nu just, men man får ju hoppas det ska vara övergående.


Istanbul. Miljonstaden där väst möter öst. Här skulle jag kunna vandra omkring i evigheter. Detta är staden som lockar och drar och ber mig återvända.

Det är en stad med mycket historia. Tidigare känd som Konstantinopel har den anor som går ända tillbaka till det bysantiska riket. Den delas i två delar, en europeisk och en asiatisk del, av Bosporen, vattenkanalen som förbinder Marmarsjön med Svarta havet. Sidorna förbinds med varandra genom två broar, Bosporenbron och Fatih Sultan Mehmet-bron.



Jag älskar allt med den här staden. Folkmängden, värmen, dofterna och ljuden. Jag har vänner som ibland beklagar sig när det varit till muslimska länder för att ljuden från minareterna stör dem. Det här har jag svårt att förstå. Jag älskar minareturopen en varm och mörk kväll, att plötsligt stanna upp på gatan när man hör dem, t.o.m att vakna av dem tidigt på morgonen. Då kan jag ligga där i min säng och bara njuta och glädjas över det faktum att jag är ute och reser. Det gör det så påtagbart på något sätt. Jag är här, i värmen, i en annan kultur, långt hemifrån.

Sevärdheter finns det gott om: 


Hagia Sofia. Från början en kristen kyrka som byggdes på 500-talet. Sedan blev det en moské och idag fungerar den som museum. Utsmyckningarna inne bär spår efter både den kristna och den muslimska användningen, målningar av Jungfru Maria och Jesusbarnet samsas med muslimska tecken på väggarna.
Mittemot reser sig den ståtliga Blå Moskén. Den är imponerande utifrån och otroligt vacker inuti.



I de gamla kvarteren i Istanbul finns mycket mer att se, som t.ex. den gamla hippodromen som härstammar ända från 200-talet, de gamla akvedukterna eller Det sjunkna palatset eller Basilikacisternen - en underjordisk vattencistern från 500-talet och bärs upp av hundratals marmorpelare.
Sugen på snacks? Majskolvar, rostade kastanjer och fluffiga brödkringlor säljs överallt.

Missa inte heller ett besök i Grand Bazaar, en av världens största och äldsta täckta marknader. Grand Bazaar består av 61 överbyggda gator och över 3000 affärer, men det är också en av världens mest välbesökta turistattraktioner så var beredda på att trängas.

Grand Bazaar

Passa också på att vandra över till den asiatiska sidan. Bosporenbron är 1074 m lång och man får en fenomenal utsikt över staden från vattnet. Orkar man inte gå tillbaka efter att man vandrat runt på den asiatiska sidan kan man ta en båttaxi tillbaka. Annars är spårvagn det absolut bästa sättet att ta sig fram, de går hela tiden och det är bara att hoppa av eller på där man tycker. Var dock beredda på att trängas även här.

En km med metspön.


Lokalbefolkningen står uppradade längs med hela bron och fiskar. Silverglimmande fisk efter fisk dras upp, så nappar bra gör det. Däremot är vattnet så pass smutsigt att jag i alla fall vore mycket tveksam till att äta något som fångats här.


Bosporen är det smalaste sundet någonstans som används för internationell sjöfart. Båt efter båt ligger och väntar utanför kanalen på sin tur att ta sig i genom. Simma skulle jag inte vilja här, men alla båtar utgör en imponerande syn. Och imponerande är hela staden. Arkitekturen och stämningen. Porten mellan väst och öst. Någon dag ska jag tillbaka.

Kommentarer

  1. Jag är likadan, jag njuter av minaretutropen. Tyckte det bara var mysigt och exotiskt där jag låg på stranden i Alanya, jag blundade och det kändes nästan meditativt.. :) De flesta i mitt resesällskap höll inte riktigt med. Kanske man skulle låta bli att åka till muslimska länder då om det stör en?? :)

    SvaraRadera
  2. Ja eller hur! Ta seden dit man kommer liksom :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar