Souvernirlistan

Listor är alltid kul, så passade på att fylla i Lanclins souvernirlista jag också!

En souvenir som…

1. …var gratis.
Stenar och snäckor har jag plockat från många ställen, till höger på bilden t.ex. lite lavasten från Island. Lite sand kunde jag inte hålla mig från att ta hem från Seychellerna och till vänster syns lite torvbitar som vi eldade med på den Irländska gård jag bodde och jobbade på för några år sedan. 


2. …jag ångrar ATT jag köpte.
Ett par guldfärgade sandaler jag köpte på Kefalonia i Grekland. De gav hemska skavsår och var egentligen rätt fula.
3. …jag kan ha på mig.

Jag har egentligen fler som passar in här, t.ex. sandalerna ovan, men jag väljer att lyfta fram fezen vi köpte som kul grej i Turkiet en gång.

4. …ligger mig extra varmt om hjärtat.
 Masai-filten, passar ju också in på saker jag kan ha på mig, men den är ett kärt minne från vår Kenya-resa i oktober ifjol. Massaierna är ett så fascinerande folk.

5. …jag har haft mycket användning av.

Haft mycket användning av, eller använt mycket, betyder det samma sak? Jag väljer i alla fall min irländska tin whistle, som jag kanske spelar hellre än bra. :p

6. …är en riktig ”klassisker”.

"Onda ögat" nyckelringar och -armband från Medelhavsländerna
7. …jag alltid brukar komma hem med minst en av när jag rest.

Stenar kommer hem från de flesta ställen, och såvida det handlar om länder som har annan valuta brukar jag alltid spara lite pengar från landet i fråga.


8. …jag var tvungen att köpa.

En stråhatt i Grekland. Lyckades åka från min egen keps så köpte första bästa hatt för att ha något mot solen. Den kom faktiskt till bra nytta även senare då jag jobbade som simövervakare utomhus på den tiden och behövde något mot solen även här hemma!

Här är vi på vandring i iskalla dödsfloden Styx, med hattarna på. H:s hatt
kommer ända från USA, den är en present av min pappa från Las Vegas.
9. …jag ätit upp.

Godis från massa olika ställen, te från Kenya, och bara för några dagar sedan har jag suttit och mumsat på färsk pinfärsk baklava som svärmor hade med hem från Grekland! Sen ska vi väl inte tala om souvernirer som druckits upp... ;)
10. …jag är stolt över.
Hästsko från Irland. Det är kanske inte den finaste souverniren i världen, men jag är stolt över vad den står för. Att jag tog mig till Irland som jag drömt om i så många år, att jag fick drömjobbet på en hästgård där och att jag fick så många fina vänner från hela världen. Den symboliserar mycket den här skon som jag plockade ur kasserade-högen.


Kommentarer

  1. Roligt att läsa om fleras souvenirhistorier! Nummer 10 blev nog min favorit på din lista :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa! Jag svarade samma som du på fråga 6, hihi :) Är lite avis på masaifilten!

    Här finns min lista btw: http://mariasmemoarer.com/2016/may/min-souvenirlista-2.html

    SvaraRadera

Skicka en kommentar