4 dagar i björkarnas stad



Fredag eftermiddag steg mor och jag på båten från Vasa till Umeå. De 4,5 timmarna kändes lite långa när det var så mörkt ute, men annars gick resan bra - trots att det tydligen var storm! Flera sms:ade och frågade hur resan gick och mitt i allt ropade de ut i högtalarna att hissarna var avstängda p.g.a. vädret. Vi var lite förvånade, för där vi satt kändes gunget bara sådär vaggande behagligt i alla fall. 

Efter lite strul med en buss som först inte kom, iskallt regnigt och blåsigt väder, och en annan vänlig och skojfrisk busschaufför som tog in så många som möjligt i sin lilla minibuss kunde vi till sist hoppa av inne i centrum. 

Syster, som numera bor och studerar i Umeå, mötte upp oss och visade vägen hem till sitt. Väl där var det skönt att få dra av sig den våta jackan och vira in sig i en filt. Efter en god hemlagad middag gick vi till sängs rätt tidigt för att orka med nästa dag. 


Lördagen bjöd på shopping, både inne i stan och ute i det nya Ikea med tillhörande köpcenter. Mitt i dagen blev det sedvanlig kaffepaus på Nya konditoriet och på kvällen hade vi bokat bord på en restaurang en bit utanför centrum. 

Alldeles invid Umedalens Skulpturpark ligger Bistro Le Garage, en spännande restaurang i just ett ombyggt garage. Bussen stannar alldeles utanför, så det är lätt att ta sig dit även om det inte är inne i centrum. Bra service tyckte vi, och god mat och gott vin. Extra plus får de för deras 3-rätters meny, där du själv får plocka ihop rätterna för 395 kr. Le Garage finns också med i årets White Guide


På tal om skulpturer så märks det verkligen att Umeå är en stad som satsar på konst och kultur. Överallt i stan, inte bara i skulpturparken, finns det massor med konstverk. Universitetsområdet är inget undantag. 



På söndagen passade syster på att visa oss Universum, där hon studerar, och hade jag haft tid på mig hade jag kunnat spendera timmar i biblioteket för oj vad mycket intressanta böcker jag såg bara genom att strosa genom där! Vi passade på att fika på universitetsområdet innan vi hoppade på bussen igen ut till Nydalasjön.

Bara ett stenkast från stan är man mitt ute i den norrländska naturen, och här var det otroligt lugnt och vackert med skogen och sjön. Det finns också en vandringsled runt hela sjön, men vi gick inte hela denna gång utan for istället tillbaka in till stan och handlade middag, glögg och pepparkakor till kvällsmyset.






Tidigt måndag morgon gick bussen tillbaka till båten och även om vädret var gråttgrått var hemresan inte lika gungig som resan dit. Det kändes också som det gick snabbare den här gången, mycket tack vare att det nu var ljust utanför fönstret - och så passade vi på att döda en hel del tid vid julbordet!

Kommentarer

  1. Då måste ni ha varit på samma buss och båt som jag idag. Jag såg en trio, vid Vasaplan, men tittade inte närmare. Den ena sa hej och gick och två följde med bussen. Kanske det var ni?
    https://villniles.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som det var vi ja! Vilket sammanträffande :)

      Radera

Skicka en kommentar