Rätt till ersättning


Är ni medvetna om vilka rättigheter ni har när det blir strul med flyget? De som flyger ofta kanske är det, men jag var det inte. Tur för mig var dock andra i ressällskapet det. 

Jag pratar såklart om den långa väntetid vi råkade ut för nu när vi skulle till England. Vi flög med ett lågprisbolag, som jag ganska ofta använder, men som flera i min bekantskapskrets alltid mobbat lite grann. "Oj, far ni med dom? Hoppas nu planet sen alls går.." "Jaha, får ni ens ta med något bagage där?" "Ska ni nu inte välja ett annat bolag utifall att det blir något strul.." o.s.v. o.s.v. Om dessa bekanta pratat av egen erfarenhet eller bara spridit vidare rykten har aldrig riktigt framkommit och fram tills nu har jag heller aldrig haft några problem med nämnda flygbolag. 

Men så kom då den tidiga morgonen när precis checkat in för att i nästa stund få meddelande om att planet var 8 h försenat. Och jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att vi på något sätt skulle få någon annan ersättning än den blygsamma lunchsedel som delades ut vid incheckningsdisken. Så pass lite trodde jag på det att jag inte ens började undersöka saken närmare. Vi kom ju trots allt iväg, även om vi missade nästan en hel dag på destinationen.

Undersöka saken, det gjorde dock en annan person i ressällskapet lite senare. Och hon hittade rätt omgående en sida där det klart och tydligt stod att om flyget var mer än så och så många timmar försenat och flygresan var över de och de kilometrarna lång så har du rätt till en ersättning på fina 400 €. 

Vi var ännu lätt skeptiska, men var och en satte sig ner och fyllde i blanketten på nätet när vi kom hem från England. Och eftersom lunchsedeln inte heller täckte all mat vi ätit på flygfältet så ansökte vi också om ersättning för maten. Och inom några dygn har vi alla fått positivt svar på våra ansökningar. Och för en ersättning på totalt 440 € känns de där timmarna vi fick sitta och vänta inte så farliga längre. 

Om jag kommer använda samma lågprisbolag igen? Helt klart.


Kommentarer